عضو هیات رئیسه مجلس طی سخنانی در برنامه تلویزیونی «دستخط» اظهاراتی را پیرامون خودروسازها مطرح کرد و گفت: یکی از خودروسازان گاوداری دارد!

علیرضا سلیمی

به گزارش همشهری‌آنلاین، علیرضا سلیمی در بخشی از اظهارات خود گفت: آقای وزیر در آخرین جلسه که به کمیسیون آمد همین یکشنبه که ما جلسه داشتیم ما شدید معترض بودیم. ما به ایشان گفتیم دو حالت دارد شما یا باید اجازه دهید خودرو وارداتش آزاد شود، بعد هم بگویید قیمت خودرو داخلی آزاد. هر دو آزاد آنجا را آزاد کنید این هم آزاد. نمی شود که انحصار تولید دست چند شرکت خاص باشد بعد قیمت هم اینها هرطور می خواهند با مردم... انحصار باعث شده که مدیریت بازار دست اینهاست، بازار را هر طور بخواهند مدیریت می کنند و دوم اینکه باعث شده که به کیفیت نپردازند. چرا در تلقی مردم این است خودروی مثلا پراید سال اولی که تولید شد کیفیتش بالاتر از سال پایانی بود که تولید شد، بله حالا اینها آیینه و چراغ و اینها را تغییر دادند این افزایش کیفیت نیست. این انحصار باعث این مشکل و معضل و چالش است. ما می گوییم حالا که انحصار است و شما از آن طرف اجازه واردات هم نمی دهید اینجا باید، به دلیل اینکه خودروسازان دارند یارانه ویژه می گیرند... من مثال بزنم ارزان ترین انرژی را در بحث برق و اینها خودروسازان استفاده می کنند یا خیر؟ همین الان استفاده می کنند، یارانه است، ما داریم به خودروساز یارانه می دهیم اینها رفتند تسهیلاتی از بانک ها گرفتند، تسهیلات ارزان قیمت هم گرفتند مشکل عمده این است چرا باید حدود ۲۵ هزار نفر در خودروسازان کارگر مازاد باشند؟ این نماینده چند نفر را توصیه کرده، آن وزیر چند نفر را توصیه کرده، این مدیر عامل چند نفر را به خط کرده، آن امام جمعه همین طور، آن صاحب منصب هم همین طور؛ فرقی نمی کند چرا این آقا زیر بار رفته است؟

سوال مجری:  ۲۵ هزار نفر؟!

بله. این از جیب چه کسی برداشته می شود؟ از جیب مردم، آقایان اموال غیر مولد دارند، من اخیرا گفتم گاوداری دارد یکی از خودروسازان.

سوال مجری: برای خود خودروساز است؟

بله، از سال ۹۰ هم ۱۰ سال گاوداری تا چه زمانی می خواستند تجدید ارزیابی کنند این را بفروشند ۱۰ سال زمان کمی است الان وقتی انحصار داخل کشور است خودروساز هر چه را تولید کند بازار کشش دارد می خرد.

کد خبر 645318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    19 1
    بی عرضگی بعضی ازمسئولین کشور است که هرکدام به صورتی نمک گیر شدند وهیچ کاری انجام نمی دهند و مسئولین خودرو ساز و مسئولینی که به فکرخود وخانواده خود هستند وهیچ به فکر مردم نیستند
  • علی IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    15 0
    در حق مردم ظلم می شود و کسی در مقابل ظالم (ایران خودرو و سایپا) هیچ کاری نمی کند، واردات رو آزاد کنید البته بدون مالیات، ایران خودرو و سایپا دارند خودرو رو به قیمت دلار به مردم می ندازند، یا خط مونتاژ یک خودرو خارجی در ایران راه بندازید و کارکنان این دو خودرو ساز مشغول به کار شوند ، در هر حال این دو خودرو ساز محکوم به ورشکستگی هستند ، امسال نه چند سال دیگر اگر روال کارشان این باشد و تغییری در عملکردشان نداشته باشند، چرا انقدر از این خودرو ساز حمایت می شود، منافع چه کسانی در میان هست که ارزششان بالاتر از مردم هست؟! متاسفانه در بسیاری از مسائل مردم پایین دست نادیده گرفته میشوند و روز به روز بدتر می شود، آخرتی هم هست اگر مسئولان متوجه شوند ،از حق الناسی که بر گردن شماست بترسید
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      9 1
      آفرین واقعا همینه وتعجب آور اینکه در دولت آقای رئیسی هم هنوز برخوردی با این کلاشها صورت نگرفته تا کی میخان خون مردم را تو شیشه کنن
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    8 3
    ما مردم تاوان همه چی داده‌ایم حقوق ۲۵ هزار نفرروش باشد مگرچی میشه با حرف زدن هیچی حل نمی شود دوصد گفتار نیم یک کردار نیست
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    8 0
    درعمل کاری کنید هیچ کجای دنیا کار با بگو مگو پیش نمی رود
  • ناشناس IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
    6 9
    آن 25000نفر مورد ادعای شما هر چند با پارتی و سفارش استخدام شده باشند بلاخره در مقابل حقوفشان کاری انجام میدهند .چرا از ریخت و پاش و دادن پول ملت ایران به دیگران چیزی نمیگویید
  • IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    7 1
    وزیر صنعت باید در رسانه و برنامه زنده پاسخگو افزایش قیمت خودرو باشد
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    3 0
    همه می دانند یکی از عوامل عقب ماندگی خودرو سازی در ایران همین حمایتهای چندین ساله از اونها بوده . شما توجه کنید سال شکل گیری ساخت خودرو سازی در ایران با کره جنوبی یکی ست اما اونها به کجا رسیدند و اینها کجایند؟ به نظر شما آیا همین حمایتهای چندین ساله از این صنعت باعث و بانی این عقب ماندگی نبوده ؟صنعتی که در کورس رقابت جهانی دولت را در کنار خود دارد آیا به فکر توسعه تکنولوژی و بروزآوری فرایند تولید و...می افتد ؟اینها بازار 85 میلیونی داخلی را دربست دارند همین برای تولیدات بنجل اونها کفایت می کند .در این میان جان مردم کیلویی چنده ...؟
  • تهرانی IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    3 0
    دندون رو جگر بزارید و ماشن نخرید !!!؟؟؟
  • کامیار IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    5 0
    چه کسی زور کرده این آشغالهای ایران خودرو و سایپا رو بخرید؟وقتی که برای خرید این آشغالها نا ایمن تو سر و کله همدیگه میزنید و با هر ترتیبی شده با قرض با پول نزول گرفتن با ظلم کردن به ضعیف تر از خود ماشین بخرید چرا باید اینا بفکر مردم باشن وقتی میبینن ارابه مرگ حلبی دست مردم میدن با ۱۰۰ برابر قیمت عرضه شده تو لبنان عراق سوریه یمن،و مردم هم مثل قحطی زده ها هجوم میبرند واسه خرید دیگه کیفیت و قیمت و این چیزا کیلویی چند؟این مسایل واسه کشورهای پیشرفته هست نه واسه کشور عقب مونده و رانت خوار ایران والا بخدا کسی از ماشین نداشتن نمرده یکماه هیچ کسی نخره تا بفهمن مردم دیگه مثل قبل احمق نیستن اما حیف ما مردمان حراف زیرآب زن و لاف زن و دو رو هستیم و منفعت طلب نه مردم با غیرت و ظلم ستیز،از ماست که برماست
  • فرشاد IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    2 0
    خب الان چی شد؟! اینم میره پیش بقیه حرف و حدیثایی که ۴۲ ساله میشنویم؟! یا از فردا با این افشاگری آخری که شاید از هزارمیش هم رد شده باشه این بساط دزدی و سو مدیریت یکبار برای همیشه اصلاح میشه؟! همین افکار مدیران این کشور که مثلا ما می‌خواهیم در همه چیز به خودکفایی برسیم باعث و بانی این مصیبتها شده که بعنوان مثال تو تولید گندم خودکفا شدیم ولی به قیمت بسیار بسیار گزاف از دست رفتن سفره های آب زیرزمینی و صدمات جبران ناپذیر محیط زیستی در حالی که میشد با واردات در کنار تولید معقول مشکل را حل کرد، و همینطور خودروسازی که الان کشوری مثل عراق که صنعت خودرو نداره تعرفه وارداتم طبعا نگذاشته و باعث شده مردمش خودروی روز رو با قیمتهای روز جهانی بتونن سوار بشن ولی مردم ما باید همون رو یا هرگز نبینن یا اگرم وارد شد به بهای داشتن صنعت خودروی داخلی و حمایت غیرکارشناسانه از اون، با تعرفه های ۲۰۰ برابری و بعدشم بدلیل ایجاد زمینه برای سو استفاده دلالان، با قیمتهای فضایی بخرن که جز درصد اندکی از جامعه کسی در توانش نیست و تا آخر عمر خودروی مناسب و بروز نخواهند دید، پس مزیت نسبی داشتن صنعت خودرو برای مردم ما چیه؟
  • س IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    3 0
    چهل سال درجامیزنیم
  • خسرو IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    2 0
    آقای نماینده نفرمودند تکلیف آن آقازا ده ها که از آمریکا مشاوره میدهند به خودرو سازان و حقوق دلاری میگیرند چه شده است ما ملت به کی بدهکاریم که اینقدر باید ضرر بدهیم چکار باید میکردیم که نکردیم هر ساعت تعلل یعنی ....
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
    1 0
    نوش جانمون خودمون خواستیم